marjelle-in-bretagne.reismee.nl

De Druïden

Lieve volgers,

Ik neem jullie vandaag mee naar de Druïden. Lekker volkje heb ik vernomen.

Om te vieren dat het de langste dag of misschien wel de kortste nacht was, volgens mij kan het een niet zonder het ander, werd er gefeest. En dat allemaal op 21 juni! Er werd een mooie maagd uitgezocht en die werd om 00.00u geofferd aan de goden. Ik zei het al: lekker volkje. Nu wil het geval dat het gisteren 21 juni was en dat het volkje zich hier in de buurt vermaakte. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt!

Daardoor kwamen wij in een van de mooiste gebieden van de Morbihan. We reden via Plumélieau richting Guénin. Lieflijk weggetje. Door het dorpje en dan via een smal weggetje steil omhoog. Zo'n weggetje waarvan je denkt: als er maar geen tegenligger komt, zo'n weggetje dus. Dwars door de bossen en dan ineens aan je linkerhand een bord :" La Chapelle Notre Dame du Mané-Guen".

Je ziet dan een prachtige kapel, omgeven door een glooiend grasveld en omgrensd door eeuwenoude, met mos begroeide, manshoge muren. Een juweeltje. Ja, die Fransen zorgen goed voor hun cultuur. Van daaruit kun je een heel mooie wandeling maken bergopwaarts naar Chapelle St.Michel, waar een prachtig uitzichtpunt is over de hele omgeving. Vandaar verder de berg op naar een kale woestenij, waar het zinderend heet kan zijn en dat was ook zo!

Een van de mooiste wandelingen die ik ooit heb gemaakt, richting Pierre du Sacrifice. Inderdaad, de offersteen. Op het hoogste puntje van de berg liggen diverse offerstenen, naar men zegt, gebruikt door de Druïden. En daar werden dus die arme maagden geofferd!

De autochtone bevolking wist ons te vertellen dat in de vorige eeuw hier rond 21 juni grote hippyfeesten waren. Ik hoop niet dat er teveel geestverruimende middelen werden gebruikt want ik zie het een en ander al voor me.

Anyway, enfin nietwaar, want we zijn nog steeds in La France, is het vreemd dat deze bezienswaardigheid in geen enkele reisgids wordt genoemd, zelfs niet in het grote franse boek over Bretagne: "Bretagne, 500 Coups de Cœur" waar, naar men zegt, alles in staat, maar stiekem toch niet.

Lieve volgers, wij gaan jullie weer verlaten want wij zijn uitgenodigd voor een appéro bij onze Franse buren, die niet geheel toevallig naast ons wonen!

Nog een dagje en dan is het weer inpakken en home sweet home.